להקשיב להבין לגדול   גוף מספר

רגישות יתר

עבור ילד בעל רגישות יתר למגע, כל מגע הפשוט ביותר, גורם לאי נוחות. הילד עלול לבכות המון, הילד יכול להתלונן על הצקות תמידיות מחבריו, עד כדי כך שלפעמים הוא מרגיש חסר אונים, מפוחד, מתגונן, מתבודד. לפעמים הרגישות מעלה את סף התסכול ומביאה להתפרצויות זעם. התסכול גורם לאי שקט בלמידה, מתיחות, קושי לשבת ולגמור דבר שהתחיל בו, אימפולסיביות, תנועתיות ללא מטרה. או להיפך פאסיביות עד כדי אדישות. צפייה פאסיבית מהצד וחוסר השתתפות פעילה בנעשה בגן או בכיתה.

תחושות רבות של מגע גורמות לו להרגיש אי נוחות ולעיתים אף לחוות תחושת כאב. תחושות כאלה גורמות להשקעת אנרגיה מוגברת ב-הגנה מפני ה"נזק" דבר שמפחית את יכולתם של הילדים להתרכז. לעיתים הם מנסים למצוא תנוחה נוחה יותר, דבר הגורם להם להרבות בתנועה. כשיש רגישות יתר למגע הילד חייב להגן על עצמו מפני הצפה של גירויי מגע. כאשר המערכת מוצפת, אין סינון של גירויים, המערכת אינה מאורגנת, וזה מקשה על הילד להתנהג בצורה נאותה.

סף רגישות נמוך - היפר סנסטיבי - כל נגיעה מתפרשת כלחץ. ילד שנמנע מאנשים וחפצים, לא רוצה שיגעו בו.

יתכנו קשיי קשב וריכוז כי הוא עסוק בהגנת יתר. ישנם שני קצוות של ילדים- ילד שנע מדי או ילד פאסיבי.

סף רגישות גבוה - היפו סנסטיבי - ילד עם תת רגישות למגע מחפש מגע כל הזמן, מתחכך בחפצים, באנשים, אינו מרגיש כאב.

יש לשאול את השאלות הבאות על מנת לדעת אם קיימת בעיה במערכת המגע:

  1. האם מעברים ושינויים קשים עבור הילד, כמו המעבר מבגדי קיץ לבגדי חורף והפוך.
  2. האם הילד נמנע ממגע עם חומרים שונים כגון חול, מים, בוץ, בצק, צבעי ידיים וכדומה?
  3. האם הילד נמנע ממגע פיזי עם אנשים אחרים, כאשר הוא אינו יוזם את המגע בעצמו?
  4. האם לילד לא נוח להסתפר, לחפוף ראש. לגזוז ציפורניים,לצחצח שיניים?
  5. האם יש לילד צורך מוגזם לגעת בדברים?
  6. האם נמנע ממקומות המוניים?
  7. האם קשה לילד להתרכז? האם מגלה אי שקט או פעילות יתר?
  8. האם הילד משפשף באופן עקבי את המקום בו נגעו בו?
  9. האם אינו מגיב כשהוא מקבל מכה, או כשהוא נופל ונפצע?

רגישות יתר לרעשים - הילד אינו יכול לווסת רעשים. הוא מתוסכל, ולעיתים אף מתקשה להתרכז, כשהוא שומע ברקע רעש כלשהו. (כמו רעש מטוסים, או רעש שואב אבק, או רעש אופנוע) הילד לפעמים מסתגר, לפעמים מפוחד, ולפעמים מתנהג בתוקפנות.

רגישות יתר לריחות - הילד מגיב באי נוחות, תסכול, באדישות, או בהסתגרות לגירוי שהוא בלתי נסבל עבורו. הוא מרגיש שליטה מועטה בסביבתו.

מתוך חדר הטיפולים:

  • ילדים עם רגישות למגע- ההורה והילד לומדים יחדיו איזה סוג מגע הילד אוהב.
    האם מגע חלש? האם מגע חזק? ואם כן כמה חזק? האם המגע שמעדיף הוא עם כל כף היד או חלקו?
    ילדים והורים לומדים אחד את השני. וזה מקסים.
     
  • ילד שסיפר על רעש המטוסים שנשמע אצלו בראש כרעש מוגזם ומתסכל שגרם לו לפחדים.
     
  • ילד שסרב ללמוד אצל המורה הפרטית, והלך כי האם הפצירה אך מתוך שיחה והקשבה הילד הבין שמדובר בריח שנמצא בדירתה, הריח הוציא אותו מריכוז ולכן לא הייתה שום תועלת בשיעורים אלה, כשאמו גילתה הקשבה, הבינה שאין תועלת בשיעורים אלה ומצאה מורה אחרת.
     
  • ילדה שסירבה להשתתף במסיבות כיתה- כשהבינה שיש לה רגישויות למגע, למדה איך להתנהל במסיבות מתוך מודעות לעצמה.
  • ילדה שהפכה לעצבנית מאד ואף בכיינית בגן, האם לא הבינה מה קורה לה?
    כשהאם זיהתה את רגישויות היתר של הילדה, ואף הילדה הבינה.
    הן מצאו פתרונות מעשיים להתנהלותה בגן. הגננת נרתמה והביאה הקשבה אחרת ומכילה לילדה ולרגישותה.

ראשי
על עצמי
גוף מספר
שיטת התמקדות
- פינוי מרחב
התמקדות עם ילדים
שיטת אלבאום
רגישות יתר
- יום אחד בחייו של יום טוב
רייקי לילדים
סדנאות
מאמרים ומידע
ביקורת עצמית - 10 טיפים
צור קשר

 
סדנאות לילדים | שיטת אלבאום | שיטת התמקדות | רייקי לילדים | רגישויות יתר | גוף מספר
© כל הזכויות שמורות - טלי אזולאי | גוף מספר
בניית אתר PureSimple   |   עיצוב אתר Hagooga